Rząd Słowenii przyjmuje nową strategię turystyczną na lata 2022-2028
Słoweńska gospodarka turystyczna strategicznie koncentruje się na rozwoju i marketingu turystyki butikowej o wyższej jakości, opartej na przyrodzie i tożsamości kulturowej.
Ma ona na celu zrównoważony rozwój zgodnie z zasadą „something more and much better”, która przewiduje umiarkowany przyrost potencjału i wskaźników ilościowych oraz koncentruje się na wyższej jakości i wartości dodanej, opartej na przyrodzie i tożsamości kulturowej z naciskiem na działania restrukturyzacyjne.
Strategia wyznacza pięć celów:
-
podniesienie jakości, wartości całorocznej oferty turystycznej;
-
zwiększenie zadowolenia mieszkańców, pracowników turystyki i gości;
-
pozycjonowanie turystyki jako generatora wartości i zrównoważonego rozwoju;
-
dekarbonizacja i zrównoważenie słoweńskiej turystyki;
-
zapewnienie kompetentnej i wydajnej struktury zarządzania.
W strategii określono siedem obszarów polityki wraz z konkretnymi działaniami:
-
Inwestycje i otoczenie biznesu
-
Infrastruktura publiczna/wspólna i dziedzictwo kulturowe dla zapewnienia turystycznej atmosfery Słowenii
-
Zasoby ludzkie, które zwiększają wartość dodaną
-
Zrównoważony rozwój i Zielony Model Słoweńskiej Turystyki
-
Dostępność i zrównoważona mobilność
-
Zarządzanie destynacjami i integracja turystyczna
-
Produkty i marketing.
Ponadto określono trzy polityki horyzontalne, które mają wspierać realizację kluczowych polityk strategicznych:
-
Cyfrowa transformacja słoweńskiej turystyki,
-
Kierowanie polityką legislacyjną i finansową
-
Ramy instytucjonalne i horyzontalne zarządzanie międzyresortowe i międzysektorowe oraz koordynacja polityki.
Realizacja strategii będzie miała pozytywne skutki finansowe wynikające z jej podstawowego celu: zwiększenia wartości dodanej wytworzonej w podstawowej działalności turystycznej o 43% z 0,92 mld euro w 2019 roku do 1,31 mld euro rocznie do 2028 roku, przy założeniu średniorocznego tempa wzrostu na poziomie 8,9%. Szacuje się, że wraz z innymi rodzajami działalności pośrednio związanymi z turystyką całkowity popyt turystyczny wygeneruje 2,1 mld euro wartości dodanej w 2028 roku lub że w całym okresie strategicznym powstanie 11,5 mld euro wartości dodanej.
Pozytywne skutki przyniesie także wzrost eksportu podróży turystycznych z 2,8 mld euro rocznie (2019) do 4 mld euro w 2028 roku. Aby osiągnąć cele we wszystkich obszarach konieczne będzie zainwestowanie łącznie 1,54 mld euro z publicznych funduszy europejskich i krajowych, potrzebnych do wdrożenia środków i działań politycznych. Są to jedynie ramy niezbędnego budżetu i nie stanowią one zobowiązania dla państwa. Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Technologii będzie co dwa lata przygotowywać plan działania na rzecz realizacji strategii.