Słowenia - turystyka, atrakcje, noclegi

Rezerwacja noclegów w Słowenii w najlepszej cenie sprawdź

2023-02-01

Turystyczne podsumowanie roku - Słowenia 2022


Kto w 2022 roku odwiedzał Słowenię najczęściej? Z jakich rodzajów noclegów najchętniej korzystali turyści i czy było ich znowu tyle co przed pandemią? Sprawdź wyniki analiz dotyczących przeszłego roku i prognozy na przyszłe lata.

Z badań Słoweńskiego Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że od stycznia do listopada 2022 roku zarezerwowano 15 mln noclegów (5 mln - turyści krajowi, 10 mln - zagraniczni). To aż 42% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 

Według danych Banku Centralnego Słowenii wartość eksportu turystycznego w analizowanym okresie wyniosła około 2,5 mld euro, czyli prawie tyle co w roku 2019. 

Kto najczęściej podróżował po Słowenii w 2022 roku?

Niemal 20% wszystkich turystów zagranicznych to osoby przyjeżdżające z Niemiec. Drugie miejsce należało do Austrii (8,7%), trzecie Włoch (8,4%). Czwartą co do liczebności grupę stanowili Holendrzy, a ścisłe TOP 5 zamknęli Czesi. Przed pandemią rozkład był bardzo podobny. Zmianie uległa jedynie kolejność krajów i ich udział procentowy.

Gdzie nocowali turyści? 

Najwięcej udzielonych noclegów turystycznych zanotowano w gminach górskich (32%). Na drugim miejscu uplasowały się miejscowości nadmorskie, a trzecim uzdrowiskowe. Jeżeli chodzi o rodzaje noclegów, to turyści najchętniej wybierali słoweńskie hotele. Sporym zainteresowaniem cieszyły się też pola namiotowe.

Jak będzie wyglądała turystyka w nadchodzących latach?

Mimo ponownego wzrostu popularności podróży zagranicznych szacuje się, że turystyka na całym świecie osiągnie poziom sprzed pandemii dopiero w 2024 roku. Wpływ na to ma inflacja, spowolnienie gospodarcze, trwającą wojna oraz zmniejszenie siły nabywczej konsumentów.

W rezultacie Europejska Komisja Podróży (ETC) przewiduje, że ożywienie sektora turystycznego będzie wolniejsze niż przewidywano ze względu na utrzymujące się zagrożenia.

Strategia turystyczna Słowenii

W 2022 roku Słowenia przyjęła strategię turystyczną zgodną z hasłem something more and much better. Oznacza ono dążenie do umiarkowanego wzrostu liczby nowych destynacji czy atrakcji, a większą dbałość o jakość usług.

Słoweńska Organizacja Turystyczna zapowiedziała, że celem na 2023 rok będzie jeszcze większe skupienie na praktykach zrównoważonego rozwoju oraz zmierzenie się z aktualnymi wyzwaniami takimi jak np. rosnące ceny energii. W związku z tym zaplanowano szereg projektów promocyjnych i rozwojowych.


 

Słowenia - piksel